„Kvituji, že učitel Jaroslav Bareš znovu připomněl téma bezpečnosti na silničních přechodech na státní komunikaci před budovou vrchlabského gymnázia,“ uvedl Jan Sobotka a pokračuje: „Jako město jsme dlouhodobě iniciátorem řešení zvýšení bezpečnosti v těchto místech, ale záležitost není tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Silnice 1. třídy je státní, není ve vlastnictví města. Je zalomená do esíčka a má 3 přechody pro chodce. Už před rekonstrukcí silnice, která proběhla předloni, jsme prvky bezpečnosti řešili,“ vysvětlil J. Sobotka.
K ještě důraznějšímu způsobu zviditelnění přechodu pro chodce přes silnici I/14 ul. Komenského a ke zvýšení bezpečnosti aktuálně jednalo Město Vrchlabí s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD). Po konzultaci s Jaroslavem Kašparem, technickým pracovníkem ŘSD, Správa Hradec Králové, došlo od vlastníka komunikace ke konkrétním návrhům, které byly písemně odeslány řediteli gymnázia Martinu Vláškovi.
ŘSD ještě v letošním roce zajistí svislé dopravní značení „Přechod pro chodce" s fluorescenčním podkladem (ještě na další pěší přechod). Zvýrazněno bude vodorovné dopravní značení nápis "ŠKOLA" příp. „GY a SOŠ“ před „optickou a psychologickou brzdou“ na přechodu pro chodce naproti vchodu do budovy gymnázia.
Ze strany města, resp. Služeb města, došlo k úpravě stávající zelené vegetace podél silnice (okrasné křoviny + vzrostlé stromy) a přesazení keřů tak, aby se prostor otevřel a umožnil výraznější viditelnost. Město dále hodlá před budovou gymnázia "něco vymyslet pro zlepšení vnímání“ studentů, že se blíží k silničnímu přechodu.
Starosta Jan Sobotka téma uzavřel úvahou: „Je nutné si uvědomit, o jaký stav se jedná. Prostě tak to je, a na tom místě si musí všichni: děti, dospělí, tedy chodci i řidiči, dávat skutečně zvýšený pozor. Děti by měly být od rodičů doma, i pedagogů ve škole, trvale upozorňovány, aby přecházely opatrně.
Dopravní inspektorát Trutnov a Policie ČR vychází z úvahy, že když zde bude umístěno mnoho značek nebo „cedulí“, nic nevyřeší, protože je známo, že přeznačená místa řidiči nevnímají nebo se v nich nevyznají.
Služby města budou udržovat zeleň tak, aby bylo lépe vidět za zatáčku. U některých škol je před přechodem zábradlí, aby děti nemohly vyběhnout přímo do silnice. Ale to snad asi nechceme.
A i když zde umístíme omezenou 30km rychlost, jsme svědky dnes a denně, že se jednou za čas objeví na silnici řidič agresor, který se příkazem neřídí.
Téma nebezpečného přechodu je třeba častěji opakovat a nabádat ke zvýšené opatrnosti. Vždycky jsou na to dva: řidič a chodec, oba účastníci silničního provozu. Bohužel mnohaleté zkušenosti napovídají, že 100% účinné opatření (vyjma podchodu, nadchodu), aby někdy někde nedošlo ke vzájemnému střetu, neexistuje,“ uzavřel Jan Sobotka.
D. Palátková
Přinášíme Vám nejnovější informace co pro Vás připravujeme a děláme.
Koncept „smart“ stojí na pilíři, kterým město Vrchlabí vystupuje jako jedno z prvních inteligentních...
Březnové zasedání městského zastupitelstva přineslo řadu podnětných sdělení...
Město Vrchlabí, resp. Městský úřad Vrchlabí a Ing. Pavel Řehák, tajemník MěÚ, se pečlivě starají...
Sdružení nezávislých občanů a patriotů Vrchlabí, kteří:
• Prokazují dlouhodobý zájem o rozvoj města.
• Zajímají se, znají a prosazují potřeby občanů.
• Mají zkušenosti se správou města a věcí veřejných.
• Usilují o kvalitnější podmínky pro život všech Vrchlabáků.
• Respektují různost názorů.
• Preferují spolupráci před konfrontací.
• Protože nás znáte, víte, co od nás můžete očekávat.